פאזל - עבודה
עם צוותים

עבודה עם צוותים / מחלקות בארגון

בראשית דבריי, אתייחס דווקא להבדל בין קבוצה לצוות על מנת לעשות סדר בכתובים.

קבוצה אוסף של אנשים שהתחברו יחדיו בגלל מכנה משותף (למשל: פעילות חברתית לא פורמלית)

צוות- אנשים שהתחברו יחדיו  או חוברו יחדיו בארגון בכדי לפעול לצורך השגת מטרה משותפת (למשל: צוות עבודה להקמת מערכת חדשה בחב' הייטק).

ההגדרה הספרותית למונח צוות-> פעילות משותפת של קבוצת עובדים שביניהם מתקיימת תלות הדדית גבוהה לצורך השגת מטרה משותפת ויעדים משותפים ומתוך הסכמה משותפת של חברי הצוות לפעול יחדיו להשגתם.

הצורך של הארגון בהקמת צוותים נועד לטיפול במשימות מורכבות, מימוש האסטרטגיה,החזון ועמידה ביעדי הארגון.

איך נהפוך לצוות במחלקה או בתוך הארגון?

  • מטרה משותפת
  • יש לפעול כגוף אחד ולא כאינדיווידואליסט
  • עוברים תהליך לכידות חברתית
  • מנהל המחלקה ממנה ר"צ
  • ההשתתפות בצוות אינה על בסיס התנדבותי
  • צוות יכול למצוא פתרונות טובים יותר מאשר כל פרט הפועל כיחיד
  • קיימת תקשורת, סבלנות וסובלנות
  • סיעור מוחות המתקיים בין חברי הצוות

מאפייני עבודת הצוות:

  • מתפקדים כיחידה אחת
  • מבצעים עבודה משותפת
  • בין חברי הצוות קיימת תלות הדדית- > כל פרט בתוך הצוות זקוק לאחר-> יוצר הפריה הדדית
  • קיימת מחויבות ואחריות הדדית לצורך השגת מטרה משותפת
  • ההחלטות וההסכמות מתקבלות בהסכמת כל חברי הצוות
  • כל חברי הצוות מחויבים ליישם ולקדם את ההחלטות שהתקבלו
  • קיימת הכרה חיצונית מצד הארגון בצוות כקבוצת תפקוד
  • סך התרומות של כל חברי הצוות עולה על התרומה של כל חבר צוות בנפרד

כיצד נוכל להפיק תועלת מעבודת הצוות?

  • שיפור התקשורת הקיימת בין חברי הצוות ובינם לבין מחלקות/ ספקים/ לקוחות
  • יצירת הסכמה בין חברי הצוות והקטנת הקונפליקטים
  • שילוב בין נקודות מבט שונות הקיימות בין חברי הצוות
  • פיתוח מיומנויות הקשבה לאחר
  • לכל אחד מחברי הצוות יש ידע בתחומים שונים או מתוך ניסיון העבר -> פיתוח מיומנויות לפתרון בעיות

קיימים שלושה סוגים שונים של עבודת צוות:

תלות הדדית נמוכה: הביצוע תלוי לרוב ביחיד,מקיימים תהליכי למידה משותפים, לעיתים יצטרכו לקבל החלטות משותפות. לדוגמה: משרד רו"ח
תלות הדדית בינונית: כל פרט יכול לפעול באופן עצמאי, יעבדו יחדיו כאשר מדובר בפתרון בעיה מהותית לצורך הגדרת אסטרטגיה ומטרה משותפת. לדוגמה: צוות פרויקט בהייטק
תלות הדדית גבוהה: מתקיימת עבודת צוות לכל אורך המשימה, קיים קשר תמידי בין כל חברי הצוות, קיימת תלות גבוהה בין חברי הצוות. לדוגמה: קבוצת כדורסל

תפקידו של המנהל / ר"צ:

  • להוות דוגמה אישית
  • גיוס האנשים המתאימים לצוות
  • יצירת אחריות
  • יצירת מחויבות בין חברי הצוות לפעילות הצוותית
  • הגדרת משימות ומטרות ברורות
  • קביעת לוח זמנים לביצוע המשימות וביצוע בקרה
  • הגדרת וחלוקת תפקידים ברורה בצוות- > כל חבר צוות יודע מה הוא עושה
  • לאפשר לחברי הצוות להשפיע על הנעשה בתוך הצוות
  • לתת במה לעובדים -> לתת לעובדים את האפשרות להביע את עצמם ולהציע רעיונות והצעות

הבעיות עימן מתמודד ר"צ / מנהל מחלקה:

הבעיה העיקרית למולה ניצב כל מנהל-> הקונפליקט הקיים בין ההבנה של חברי הצוות לעבודה משותפת לבין התחרותיות הקיימת בין חברי הצוות בה כל אחד רוצה לבלוט ולהבליט את כישוריו וייחודו.

  • התנגדות או עקיפת סמכות המנהל
  • תלונות מצוותים / מחלקות/ ספקים/ לקוחות על תפקוד חברי הצוות
  • תלות בר"צ או במנהל המחלקה לפתרון בעיות
  • אין מטרה ברורה ומשותפת
  • חוסר הסכמה על תהליכי עבודה
  • היעדר חלוקת תפקידים ברורים בין חברי הצוות
  • ירידה בתפוקה
  • יחסים עכורים בין חברי הצוות
  •  תחרותיות בין חברי הצוות
  • תלונות מצד חברי הצוות
  • חוסר יוזמה/ מעורבות מצד חברי הצוות
  • דחיינות ( עלולה לגרום לאבטלה סמויה בתוך הצוות ואף לשמש  כ"מחלה מדבקת")
  • בטלה בתוך הצוות -> ככל שהצוות גדול יותר כך תפחת השקעתו של הפרט בקבוצה לעומת אם היה צריך לבצע את המשימה לבדו

התמודדותו של הפרט בתוך הצוות:

  • היעדר מימוש עצמי
  • תחושה של "שה מתוך עדר"
  • היעדר בחירה
  • היעדר זהות אישית- > הפרט מזוהה בהתאם להגדרת תפקידו בצוות
  • מונוטוניות-> עושים עוד מאותו דבר
  • הקבוצה מחליטה

בכל זאת, כיצד נבליט את היחיד בתוך הצוות?

תזמורת הג'ז- מחד קיים ביצוע משותף של כל החברים. מאידך, כל פרט מקבל את הבמה לביצוע הסולו שלו. -> מתאים לצוותים בהם כל חברי הצוות עוסקים בעבודה דומה. יש לתת לכל יחיד בצוות את ה"רגע" שלו על מנת לבטא עצמו.

N.B.A – כל חבר בצוות נבחן בהתאם לתרומתו וזוכה לתגמול -> כל פרט נמדד ביחס לכישורים והמיומנויות הרלוונטיות לו. (הקרדיט יינתן גם לאנשי שירות הלקוחות ולא רק לאיש המכירות)

איך על פי  מדרג הצרכים של מאסלו נוכל לעורר ולשמר את המוטיבציה של כל חבר בצוות?

  • צרכים פיזיולוגים: העובד זקוק לתנאים פיזיים ושכר המאפשרים לו להתקיים
  • בטחון: תפקידו, עבודתו והמשימות המוטלות עליו יהיו ברורים
  • חברה ושייכות: העובד רוצה להרגיש חלק מהקבוצה ולדעת כי ערכי הארגון תואמים את שלו
  • כבוד והערכה: הכרה מצד המנהל והעמיתים במעמדו החברתי , הגדרת תפקידו ושכרו
  • הגשמה עצמית: יצירת התאמה בין התפקיד לכישוריו של הפרט ובין החזון האישי לחזון הארגון.   

לסיכום: צוות מהווה מערכת הדורשת אבחון ותחזוק באופן שוטף בהיבט המשימתי, פרטני וחברתי. את תהליכי העבודה וגיבוש הצוות ניתן לשפר ולייעל בהתבסס על מספר מרכיבים: משמעות הצוות בעיניהם ואל מול שאר המחלקות בארגון, הישרדות (המשך קיומו של הצוות), תכנון, ביצוע, התחדשות וצמיחה.

שירות ותמיכה בפלאפון 24/7
*יש להזין שם
*יש להזין מספר טלפון נייד תקין
פרטיך נשלחו בהצלחה! ניצור עמך קשר בהקדם