פאזל - שיתופי פעולה

שיתופי פעולה

שיתופי פעולה מהווים נדבך חשוב הן בתהליכים הפנים ארגוניים בין היחידות, מחלקות, צוותים, עובדים, מנהלים למול עובדים ובין התהליכים החוץ ארגונים עם ארגונים מתחרים המספקים מוצר זהה או מוצר משלים, ספקים, לקוחות ועוד.

אתחיל בשיתוף פעולה פנים ארגוני:

כיום, יודע מנהל פיקח כי מרכז הידע נמצא דווקא ברמות הנמוכות של הארגון וכתוצאה מכך מתפתחת תלות של מנהלים בעובדים ביחידות השונות.

אחת הדרכים לרתום את עובדי הארגון לאמץ ולהטמיע את חשיבות שיתוף הפעולה בתוך הארגון, תעשה אם בעלי הארגון והמנהלים יאמצו גישה זו, יעבדו על פיה ויהוו דוגמה ליתר חברי הארגון.

חלק מהתרבות הארגונית, החזון, הערכים, האסטרטגיה הארגונית, תפקיד מחלקת משא"ב והמטרות בתוכנית העבודה צריכות לשים דגש  על רתימת העובדים והנחלת הערך לשיתוף פעולה. שיתוף פעולה מהווה אמצעי ולא מטרה להובלת הארגון להישגיו.

ארגון שבו שיתוף פעולה פנים ארגוני לוקה בחסר או לא קיים בכלל, מייצר סרבול בתהליכי העבודה, תקשורת לקויה, אי עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו לצורך השגת יעדים וביצוע משימות ועוד.

שיתוף פעולה חוץ ארגוני:

שיתופי פעולה נותנים במה לעסקים, במיוחד קטנים, למנף עצמם מבחינת עסקית כאשר המשאבים שלהם מוגבלים ואין להם את היכולת לספק את כל המוצרים/ שירותים. במצבים אלה, רצוי כי העסק/ ארגון יחברו לארגון שלו ישת את היכולת להשלים את המוצרים/ שירותים לסל או חבילה גדולה יותר ללקוחות. ככה שני הצדדים מרווחים win win. (למשל חברת השמה החוברת לחברת יעוץ ארגוני לצורך ביצוע הדרכות, הרצאות, התמודדות עם שינויים בארגון ועוד)

שיתופי פעולה בין ארגונים ועסקים יכולים להתבצע על בסיס היכרות אישית, קשרים חברתיים, הפניות מחברים/ קולגות, מפגשי נטוורקינג, מדיה חברתית, אתרי אינטרנט עסקיים ועוד.

ארגונים מבינים היום את החשיבות הקיימת ביצירת שיתופי פעולה ואת היתרונות הגלומים בזה, אך עדין קיימים חסמים המונעים זאת: קשיים בתקשורת, אמון, פחד, אגו, ניסיון קודם שלא צלח, ניגודי אינטרסים, ארגון גדול יותר שיודע הכל ויש לו הכל וחשש שלא יהיה לי מה לחדש לו ועוד.

בשיתוף פעולה הארגון חובר לארגון מתחרה ובכך הופך "אויב לאוהב".

שיתופי פעולה צריכים להוות את  התרבות הארגונית ולעמוד על סדר היום הארגוני.- ממש כמו  DNA ארגוני. אין להתייחס אליו כמשהו בר חלוף.

למרות האמור מעלה, אין זה אומר שעכשיו כל ארגון חייב "לקפוץ" על כל שיתוף פעולה שיוצע לו, כי בסופו של יום הארגון צריך לבדוק מה יוצא לו מזה (הרווח של הארגון עולה על סך ההשקעה שלו).

אין צורך ליצור שיתוף פעולה כי מצפים מאיתנו. בראש ובראשונה הארגון צריך להבין מהם הצרכים, האינטרסים והמטרה שלשמה התכנסנו.

אחרי שיצרנו שיתוף פעולה פנים ארגוני או חוץ ארגוני, איך מתקדמים?

צריך להגדיר מטרה משותפת: מה הארגונים מעוניינים להשיג מהשותפות, איך כל אחד יקדם את האחר לצורך השגת המטרה המשותפת, איך פורצים לקהל יעד חדש או מרחיבים קהל יעד קיים (הגדלת נתח השוק)

קביעת לוח זמנים: ניתן להשתמש בטבלת גאנט או כל טבלת אחרת שבה הארגון יציין מה המשימה, מה היעד, תאריך תחילה ותאריך סיום, מי האחראי בכל שלב והערות (יאפשר מעקב ובקרה אחר ביצוע המשימות והדרך להשגת המטרה)

קבעו מי אנשי הקשר: אל תחכו שאחד מהצדדים ירים את הכפפה להתחיל להניע או לעקוב אחר ההתקדמות. קבעו מראש אנשי קשר או היו הראשונים להניע.

ישיבות: קבעו ישיבות , כמה פגישות או ישיבות יעשו, איך הן יתנהלו והיכן, מי אחראי לנהל את הישיבות ולדווח. כשאין ישיבות כיצד המידע יועבר באיזה שלב ועל ידי מי.

תקשורת: בין אם תעשה באמצעים טכנולוגים או פנים אל פנים

תיאום: מנהלים יבצעו תיאומים בין היחידות השונות או בין הארגונים השונים המבצעים פעילויות הקשורות זו בזו (תוך כדי גם יהוו דוגמה לעובדים האחרים בנושא שיתוף פעולה וחשיבותו)

במידה ואחד הצדדים מעונין להפסיק את שיתוף הפעולה, קבעו מראש, כיצד זה יעשה, האם אחד מהצדדים ימשיך את הפרויקט, האם צד שלישי יקבל זאת, האם הפרויקט יופסק, מה הרווח/ הפסד שכל כל צד בפרויקט ועוד


לסיכום:  שיתוף פעולה= כוח גדול יותר לביצוע המשימות והשגת היעדים והמטרות לעומת אם כל אחד היה פועל בנפרד בין אם מדובר בתוך הארגון או מחוץ לארגון.

היתרונות הגלומים בשיתופי פעולה: Win-Win Situation, השלם גדול מסך חלקיו- הגדלת משאבים, חסכון בעלויות, חשיפה לקהל לקוחות גדול יותר, משרת את מטרות הצדדים.

בשיתוף פעולה אין האחד מנסה להשתלט על האחר. על כל צד לפעול רק מהמקום של שיתוף הפעולה לצורך השגת האינטרסים המשותפים.

שירות ותמיכה בפלאפון 24/7
*יש להזין שם
*יש להזין מספר טלפון נייד תקין
פרטיך נשלחו בהצלחה! ניצור עמך קשר בהקדם