פאזל - אסטרטגיה עסקית /
שיווקית/חברתית

בנית אסטרטגיה עסקית, שיווקית וחברתית

באופן כללי- אסטרטגיה מהווה את מפת הדרכים הארגונית. היא מגדירה לארגון לאן הוא רוצה להגיע בשנים הקרובות, היכן הוא נמצא בזמן הנתון (היום) וכיצד הוא יגיע למקום אליו הוא חפץ. רצוי לבצע תהליך של חשיבה אסטרטגית כבר בשלב הצמיחה הארגונית או בהקמת הארגון. (רצוי לא לחכות לזמן משבר). כמו בכל שלב בארגון, גם כאן נבחן את התכנון האסטרטגי שבנינו ובמידת הצורך נבצע שינויים בתכנית.

נתחיל:

נקודת המוצא -> מיהו הארגון כיום -> מבחינת כ"א, מצב פיננסי, מערכות, תהליכים, שירותים ומוצרים, בעלי עניין, מודל SWOT: הזדמנויות איומים חוזקות וחולשות ומעמד הארגון ביחס לסביבה בה או נמצא.

איך נגיע-> לאן הארגון שואף להגיע-> חזון, ערכים ומטרות הארגון

GPS -> כיצד הארגון יגיע לשם-> מהן הפעילויות עליו לבצע, מה המשאבים העומדים לרשותו ולאילו משאבים יזקק בעתיד, הסכמים, כ"א

הארגון צריך לשאול את עצמו לפני כתיבת התכנית האסטרטגית מספר שאלות מנחות:

- מהו החזון העסקי של הארגון, מטרותיו והמיקוד שלו?

-  מי קהל היעד של הארגון, לקוחות וספקים?

- מה היתרון התחרותי של הארגון על פני מתחריו?

- היכן הארגון ישווק את השירות/ מוצר שלו? (באיזה ערוץ נפעל, כיצד הארגון ימתג עצמו)

- הזדמנות: מתי הזמן הנכון מבחינת הארגון והשוק להציג את המוצר/ שירות?

מטרת כל ארגון לצעוד מהמצב הנתון בו הוא שרוי לעבר המצב האופטימלי? (מהמצוי לרצוי)

פעילויות נוספות שהאסטרטגיה מסייעת בידי הארגון: שיפור הלמידה, חשיבה, יישום, העצמת התקשורת בתוך ומחוץ לארגון, הצפת דעות וליכוד כל חברי הארגון סביב החזון, המטרות והיעדים.

נחלק את האסטרטגיה לשלושה סוגים שהארגון צריך להתייחס בעת בניית התוכנית האסטרטגית:

אסטרטגיה עסקית->  מאפשרת מיצוב תחרותי, הגדלת רווחי הארגון ועוסקת בתכנון לטווח הארוך. במידה והגדרנו אותה באופן נכון נוכל לגזור ממנה תהליכים עסקיים ואף לבסס את קבלת ההחלטות בגינה.

מומלץ שהארגון יקבע לעצמו יתרון יחסי, יציב לאורך זמן שמתחריו יתקשו להעתיקו ובמידה וכן, ייקח להם זמן רב לעשות זאת. למשל: ארגון מבסס את שירות הלקוחות הטוב שלו לאורך זמן ויקשה על המתחרים להעתיק  את אותו המוצר בזמן קצר יחסית.

המדד עבור הארגון באם האסטרטגיה שנבחרה טובה או לא:

  • האם הלקוחות מוכנים לשלם עבור המוצר
  • האם ההשקעה של הארגון במוצר/ שירות הוחזרה וקיימת צמיחה

פורטר מציין 4 מרכיבים עיקריים:

  • הצעת ערך ייחודית למול המתחרים-> עונה על השאלה למה פלח שוק מסוים בחר בארגון שלנו על פני המתחרים
  • פעולות ייחודיות שתומכות בהצעת הערך-> במה ההצעה שלנו טובה על פני ההצעות של המתחרים
  • אוסף ויתורים -> על מנת שיקרה דבר מסוים שבו הארגון חפץ עליו לבצע ויתור על דבר אחר שמבחינתו חשוב פחות. בדר"כ ארגונים מתחרים ביניהם מי יעשה יותר ויתורים רלוונטיים עבור הלקוח שלהם.
  • המשכיות -> פועלים בתחום מסוים וממנו ממשיכים לתחום המשיק אליו. צריך שיהיה חיבור רציף והגיוני בין החלקים השונים.

אסטרטגיה שיווקית -> סך הפעולות שעל הארגון ליישם  ברמת השירות או המוצר על מנת לקדם את האסטרטגיה שלו.

מטרה: חיזוק המותג ומעמדו בשוק מתוך רצון להבטיח את צמיחתו. הארגון יתמקד  בקביעת ערוצי השיווק השונים : מפה לאוזן, סרטונים, בלוג, סטטוסים באתרים חברתיים שונים, שיווק נקודתי, פרסום המוני ועוד. באמצעות אסטרטגיה זו יכול הארגון לקבוע מהם הכלים הנחוצים לו עימם יש לפעול על מנת להשיג את מטרותיו ולהצליח במשימות השיווק הניצבות לפניו. בבניית האסטרטגיה השיווקית רצוי ואף מומלץ לשתף גם את העובדים מהתחומים השונים.

נתייחס לשלושה גורמים:

  • ניתוח המצב הקיים -> שלב איסוף הנתונים
  • בחינת החלופות -> מתבסס על שלב איסוף הנתונים ומאפשר לבדוק את האלטרנטיבות הניצבות בפנינו על כל יתרונותיהם וחסרונותיהם
  • בניית האסטרטגיה השיווקית

אלמנטים נוספים שרצוי להתייחס אליהם:

  • סביבה חיצונית -> צרכנים, מתחרים, ערוצי הפצה, ספקים, מכירות, משאבים, תהליכים, מבנה ארגוני, תקשורת חוץ ארגונית
  • סביבה פנימית-> כל מה שקיים בתוך הארגון: מוצרים, מכירות, משאבים, תהליכים פנים ארגוניים, מבנה ארגוני, תקשורת פנים ארגונית וכ"א
  • גורמי הצלחה -> מה יגרום לארגון להצליח בשוק וזאת מתוך נקודת מבט אובייקטיבית
  • SWOT: הגדרת החוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים פנים ארגונים וחוץ ארגוניים

אסטרטגיה חברתית-> כיום, ארגונים מבינים שלמרות שהם עובדים כישות עצמאית הם אינם יכולים לפעול באופן עצמאי ומנותק מהסביבה החברתית ומהווים חלק אינטגרלי ממערך חברתי שלם: קהילות, עסקים ואנשים.

הארגונים נוטים להשתמש בשירותי או מוצרי החברה לצורך ביצוע פעילויות חברתיות פילנטרופיות מאחר וזה תואם את האסטרטגיה העסקית ומסייע לחברה למנף עצמה.

מהי הדרך היעילה לפתוח מערך שיווק חברתי בארגון:

  • מעורבות ותמיכה מצד ההנהלה -> נכונות ותמיכה מצד ההנהלה תהווה מודל לחיקוי עבור יתר חברי הארגון. הארגון מלבד מטרת הרווח, אינו יכול לפעול במנותק מהסביבה החברתית.
  • תכנית פעולה לעבודה עם הקהילה לטווח הארוך -> התנדבות, גיוס כספים ועוד.
  • רתימת עובדי הארגון לצורך המטרה ולהדגיש את זה כחלק בלתי נפרד מערכי החברה.
  • פיקוח ובקרה -> ביצוע מעקב אחר תכנית הפעולה שנקבעה ומעקב אחר מידת הצלחתה: רמת חדירת הרעיון לתודעת ההנהלה ויתר עובדי הארגון, ספקים, מידת התרומה לקהילה, עמידה בהתחייבות, הגברת המודעות לרעיון לנושא.

דוגמאות לפעילויות חברתיות:

  • תרומה כספית לקהילה או לאיגוד מסוים מרווחי החברה
  • התנדבות על בסיס קבוע של עובדי הארגון בקהילה
  • תרומת העובדים מימי החופש, שכר
  • הנחות על שירותים או מוצרים של שהארגון תמורת תרומות
  • העסקת עובדים בסיוע קהילות חברתיות שונות
שירות ותמיכה בפלאפון 24/7
*יש להזין שם
*יש להזין מספר טלפון נייד תקין
פרטיך נשלחו בהצלחה! ניצור עמך קשר בהקדם