פאזל - משאבי אנוש

ניהול משאבי אנוש

"יכול להיות שהעובדים הם המעמסה הגדולה ביותר הרובצת עלינו, אבל אנשים הם ההזדמנות הגדולה ביותר שיש לנו" (פיטר דרוקר)

משאבי אנוש הינו תחום העוסק מחד בניהול המשאב האנושי בארגון ומאידך פועל למען צרכי הארגון ומהווה את הגשר המקשר בין העובדים לבין ההנהלה. מטרת הארגון בכלל ותחום משאבי אנוש בפרט, מלבד לשמור על העובד, גם להפיק ממנו את המרב והמיטב.

בעת הקמה יחידה שתעסוק בתחום משאבי אנוש, בין אם מדובר בעסק קטן או בארגון גדול בצמיחה, על מנהל משאבי אנוש לשאול עצמו מספר שאלות:

  • מי הם העובדים הקיימים כיום בארגון?
  • איזה יחידות קיימות כיום בארגון?
  • האם יש צורך ביחידות / צוותים חדשים?
  • מה מניע את העובדים בארגון?
  • מהם צרכי העובדים בארגון?
  • מה יש לארגון להציע לעובדים קיימים או חדשים?
  • איזה סוג יחסים אנו מצפים מהעובדים?
  • כיצד נגייס עובדים חדשים לארגון?
  • כיצד נשמר עובדים בארגון?
  • כיצד נעשיר ונפתח עובדים בארגון?
  • איזה עובדים היינו רוצים להעסיק בארגון?

מהי הדרך לעשות זאת באופן נכון:

  • מינוי גורם אחראי על תחום הניהול השוטף בכל הקשור לתחום כ"א.
  • להגדיר מהם תחומים נמצאים תחת האחריות של מחלקת משא"ב: גיוס, ניהול, ניוד, הדרכה, רווחה, שכר, פיטורים, שימור עובדים ועוד.
  • יצירת קשרים עם מנהלי משא"ב מארגונים אחרים על מנת להעשיר את הידע, ניסיון, קבלת רעיונות, שיפור התחום בארגון/ עסק.
  • הצבת המשאב האנושי במרכז -> לבדוק עם העובדים מה הציפיות, שאיפות, יכולות, האם קיימים גורמים מפריעים.
  • במידת הצורך (הדבר נכון יותר  לעסקים קטנים) ניתן לשכור שירותים של "מיקור חוץ" שינהלו עבורם את התחום.

כיום, מחלקת משאבי אנוש הינה שותפה עסקית בבניית האסטרטגיה הארגונית ולא עוד יחידה שהוצאותיה יורדים מהתקורה של הארגון. בשל כך, זה מצריך מיומנויות מיוחדות המאפשרות לחבוש שני כובעים כל אחד בעיתו: רגישות להון האנושי לצד אסרטיביות, יכולת מנהיגות לצד היכולת לדבר עם העובד בגובה העיניים והקשה מכל: דאגה לארגון ובאותה נשימה דאגה לעובד. מדובר בגורמים הסותרים אחד את השני ויש למצוא את שביל הזהב ביניהם.

תפקיד המחלקה לא רק "לכבות שריפות" אלא להפוך להיות פרודוקטיביים לצורך השגת היעדים העסקיים של הארגון. לשם כך, גם מחלקת משאבי אנוש צריכה להכין תכנית עבודה לכל שנה חדשה  שתכלול בתוכה תכנון מבחינת מצבת כ"א בארגון, הערכת עובדים- כיצד יעשה, פיתוח והדרכה- אילו קורסים יינתנו ויקדמו את העובדים והארגון, תגמול- בונוסים ועוד.

 

תחומי האחריות של משאבי אנוש:

נתינת שירות, ייצוג העובדים, מפקח, יועץ למנהלים, מגשר, סוכני שינוי, שותף עסקי, שותף אסטרטגי, ספק מידע, יוזם ומפתח.

תפקידו של מנהל משא"ב דורש ממנו להיות "איש אשכולות" בתחומו. צריכות להיות לו יכולות ניהול, הבנת התרבות הארגונית, ביצוע ראיונות עבודה, דיני עבודה, יכולת טיפול בהון האנושי בארגון, ליווי ופיתוח מנהלים, הובלת שינויים, לדעת ולהבין אסטרטגיה מהי, עמידה ביעדי הארגון, בעל יכולת לקרוא דוחות כספיים ולדבר בשפה עסקית.

ארגונים צריכים לקחת בחשבון את רצון העובד לעזוב את מקום עבודתו. עזיבת עובד שוות ערך להפסד כספי ונזק ישיר לארגון בעקבות ידע וכישורים שאבדו וכעת יש להשקיעם ,שוב, בעובד חדש.

הסיבות לעזיבה יכולות להיות שונות ומגוונות כגון: סביבת עבודה, סוג המנהל אליו העובד כפוף, פוליטיקה ארגונית, ערכי הארגון לא תואמים את ערכיו של העובד, שינויים בארגון, חתימה על חוזה במקום עבודה חדש ועוד.                                                                                                       

איך נשמר עובדים בארגון?

מסלולי קידום בחברה, אפשרות לניוד, העלאת שכר ושיפור תנאים, הכשרה ופיתוח עניין מקצועי, הענקת בונוסים, דלת פתוחה ועוד.

לפני סיום, אתייחס לניהול משאבי אנוש הניתנים באמצעות "מיקור חוץ". לרוב, בארגונים ועסקים קטנים תחום משאבי אנוש נמצא תחת ניהולם של המנכ"ל, מנהליו או עובדים אחרים שקיבלו על עצמם או ניתן להם לבצע את התחום ביחד עם עבודתם השוטפת. מאחר ואין להם את הידע המקצועי הנדרש והמיומנות הנדרשת, הארגון מוצא עצמו מתפשר על המקצוענות בתחום. שירותי מיקור חוץ מאפשרת לארגון לחסוך בהתעסקות בנושאי משאבי אנוש הגוזלים זמן. חברות אלה מציעות מודלים שונים המותאמים לארגון ומאפשרות לו להתעסק בענייני הליבה שלו. לחילופין, ניתן להכשיר או לשכור לתוך הארגון עובד בעל ידי מקצועי בתחום על מנת לפתח את התחום ולהשאיר את אחריותו תחת אותה קורת גג.


לסיכום, קיום מחלקת משאבי אנוש מקצועית בארגון/ עסק המחוברת למטרות, ערכים ואסטרטגיה של הארגון יכולה להועיל באופן ניכר ולשפר באופן משמעותי את היעילות והרווחיות. ניתן לעשות זאת באמצעות השקעה במשאב האנושי- עובדים, טיפול ברווחת העובדים, העשרת משרות, פיתוח מנהלים (עתודה ניהולית), שימור עובדים, גיוס עובדים מתאימים, הגדלת שביעות רצון העובדים ועוד.

זיכרו, בכל ארגון/ עסק קיים לב פועם והוא החשוב ביותר - עובדי הארגון המהווים את המשאב העיקרי של הארגון.

שירות ותמיכה בפלאפון 24/7
*יש להזין שם
*יש להזין מספר טלפון נייד תקין
פרטיך נשלחו בהצלחה! ניצור עמך קשר בהקדם